Krasnoyarsk, the very center of Russia

20/6 Julia made quark with sour cream for breakfirst -a first for me- and even had me made a tiny little lunchbox for today. (I’m being so well taken care of) and accompanied me on the bus to the river. From there she went to work and I had to take another bus to arrive at the Fan Park, from where you can enter Stolby np. I sat at the river in the sun for a long time, and then took the chairlift up and hiked to the rock formations. A small 2h hike go and back. The weather was changing during the walk. It was time to go back and enjoy the dinner Julia had already prepared.

21/6 On this very hot and sunny day Julia and me went to “Green” (зелёныи) festival on an island in the big river (Енисеи) that runs through the city. Svetlana was working there for the radio station. They had a stage and a band was performing there. A band to remember, Limbridge. The biggest event was what was called the “holly”. People could buy a handful of powder-paint, they all assembled in front of the stage, the music plays and in one certain moment everybody throws the powder in the air and he sky fills with colors. Satisfied senses. The rest of the festival wasn’t that much about music, it was more about games and trickery and curiosities. In the evening I went to the cinema to see “How to train your dragon 2”. In Russian unfortunately, but I still wanted to see it, I needed to watch a movie. It was too long ago. And I liked it.

22/6 Afgesproken met Sergei om te gaan klimmen in Stolby vandaag. Een fijne gast. Ik moest al glimlachen om hoe hij me zijn lief voorstelde. “This is Gela, my future wife”. Hoe vaak hoor je dat in Belgie? Het engagement van Russen in een relatie is toch heel anders hoor. Na de busrit moesten we 7km bergop wandelen. Daar was een waterbron en een winkeltje en een speeltuin (met stalen slackline). Na een kleine eetpauze wandelen we nog iets verderop en daar was de multipitch. Op monoliet graniet rots. Makkelijke route, die daar eigenlijk vooral free geclimbed wordt. (Free climbing is klimmen zonder touw, zonder bescherming dus). Het stikt daar van de local free climbers (ook oudere mensen) en af en toe zag ik daar -niet verwonderlijk- van die grafzerk-bordjes. Maar op mijn vraag heeft Sergei vandaag zijn touw mee. Het was nog steeds Climbing Russian style, maar toch al met veiligheid. Na deze rots wandelden we met ons drieën nog langs de andere bekende Stolby. Babushka en dedushka Stolby en zo meer, met hier en daar een klein klimmetje in de broeierige hitte om boven te komen en daar wat koelende wind te vinden. Sergei en Gela, twee toffe jonge mensen. We kwamen terug op het pauzepunt en na herbronning (letterlijk) vatten we de wandeling terug aan. En die leek maar te blijven duren… We waren allen moe. Op de bus terug moest ik weer glimlachen. Gela was in slaap aant sukkelen en Sergei ging daarop naast haar zitten zodat ze haar hoofd op zijn schouder kon leggen. Hoe liefdevol! Thuisgekomen wilde ik een paar uur slapen voor de voetbalmatch België-Rusland te bekijken, maar mijn wekker besliste daar anders over. Het volume stond op stil. Dus het langverwachte voetbalkijken zat er niet in voor mij. Naar t schijnt was het toch saai 🙂

23/6 Een lange stadswandeling met fantastische gids Julia. Die me op enkele merkwaardigheden wijst en me een paar verhalen vertelt. En die veel tijd heeft gestoken om in de gsm operator winkel heel de farce met mijn gsm die niet meer werkte, op te lossen. We aten ook heel lekker in “yoga bar” En s’avonds: op de trein!

24/6 Op de trein. Eerst naast een Babushka die vrij snel moest afstappen, en nu naast een mama met haar zonen, muziek van haar gsm klinkt nu gratis en voor niets voor haar en haar zonen en mij tesamen 🙂 Zij stapten uit niet lang daarna en ik had alle plaats van de wereld. De airco werkte niet in mijn wagon, wat in de namiddag toch echt wel te veel werd. Maar de madam van de restaurant wagon was zo vriendelijk dat ik er direct weer buiten was. In een andere wagon, waar ook veel lege plaatsen zijn, vind ik nu verkoeling en kan ik wat lezen. Ik denk dat een beneden bed niet voor mij is weggelegd want tot tweemaal toe is er iemand óp mijn onderbenen komen zitten, waardoor ik natuurlijk wakker werd.

This entry was posted in Russia, Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

